Susan Sontag. On
Photaprapy
Sākot ar 1839. gadu viss, ko ir iespējams ir fotografēts.
Fotogrāfijas maina to, kā mēs skatāmies uz pasauli un fotogrāfi mums ar
fotogrāfijām parāda uz ko ir vērts skatīties. Lieliskākais, ko fotogrāfijas
dara ir tas, ka viņas ļauj mums turēt visu pasauli savās galvās, gluži kā
albums pilns ar dažādām fotogrāfijām. Kolekcionējot fotogrāfijas mēs
kolekcionējam pasauli.
Rakstītais par kādu cilvēku vai notikumu ir interpretācija,
bet ar fotogrāfijām tā ir miniatūra no kāda reāla mirkļa. Fotogrāfijas, kuras
ar laiku sāk izzust ir ļoti vērtīgas, tādēļ tiek reproducētas.
Ļoti daudzus gadus grāmatas ir bijušas galvenās, kur
fotogrāfijas tiek apkopotas. Fotogrāfijas ir trauslas, tās viegli sabojāt, bet
grāmatās tās ir kā printēti attēli.
Fotogrāfijas sagādā pierādījumus, ja par kaut ko šaubāmies,
tad redzot attēlā, tās sāk izgaist. Fotogrāfijas ir populāras, lai fiksētu
noziegumus. Otrs veids kā izmantot fotogrāfijas – tas ir kā pierādījums, ka
kaut kas, pat ja sāk izzust un vairs nav sastopams, ir eksistējis.
Ja glezna ir šaura un uzmanīga interpretācija, tad
fotogrāfija ir šaurs un uzmanīgs pār redzamības objekts.
Fotogrāfijas, kuras tiek idealizētas, nemazākā mērā nav neagresīvākās
kā tās, kurās tikums tiek attēlots neglīts.
Laikmets, kurā fotogrāfija bija bagāto izklaide ir tālu
atpakaļ no tā, kas tagad ir, kad visi tiek aicināti visu fotografēt. Nesen tā
ir kļuvusi tik pat izplatīta atrakcija kā sekss un dejošana, kas nozīmē, ka
lielākā daļa foto nav radīti kā mākslas darbi, bet gan tāpat vien.
Fotogrāfijas ir kļuvušas par vienu galvenajām ierīcēm, kad
piedzīvo kaut ko – tas ir jāiemūžina, lai redz citi, ka esmu tur piedalījies. Fotogrāfija
nav tikai rezultāts, kas pierāda, ka kaut kas ir pirms laika noticis. Fotografēšana
kā tāda jau ir notikums. Fotogrāfija ir process, kurš neiejaucās pašā notikumā,
kurš tiek uzņemts. Tas tiek tikai iemūžināts.
Fotografēšana tiek salīdzināta arī ar kaut ko neķītru un
perversu, jo tu kā fotogrāfs, ņem to kameru rokā un fotografē citus, ielūkojies
viņu dzīvēs un to iemūžini, bet pats tajā visā nepiedalies.
Alfredo Cramerotti. Aesthetic jouarnalism. How to
inform without informing
Estētiskā žurnālistika sākumā var izklausīties pēc drosmīga
apgalvojuma, bet tā ir tikai viena metode kā runāt par šāda veida žurnālistiku.
Izvērtēšana un uztraukumi nav domāti mākslai, tur tu tikai jūti mirkli un dari.
Gluži kā grāmata savieno informāciju un estētisko, tā arī estētiskā
žurnālistika apvieno skaistas fotogrāfijas, kuras pauž kaut kādu noteiktu
informāciju.
Estētiskā žurnālistika ir pētījums kādā sociālā, kulturālā
vai politiskā nozarē, bet kas tiek pasniegts mākslinieciskā veidā. Rezultāts ir
ietērpts mākslas kontekstā, ne caur mediju kanāliem. Lai nebūtu jāizmanto
ierastās ziņas pasniegšanas metodes, tad māksla izmanto izmeklēšanas metodes,
lai atklātu problēmu.
Estētika ir tas process, kurš atver mūsu jūtīgumu, tādējādi
mēs to apstrādājam un pārveidojam taustāmā pieredzē.
Estētiskā potenciāls ir balstīts uz diviem apsvērumiem.
Pirmkārt, tradicionāli žurnālistika izmanto augsti attīstītas estētikas
tradīcijas, kas ieguvušas atzītu objektivitāti. Otrkārt, tas uzstāda jaunus
jautājumus liek apšaubīt pastāvošu autoritāro status quo. Mākslinieki nespēj izmantot visas ierastās metodes kā
tiek ziņas pārraidītas, tādēļ izmanto citus estētiskuma principus, lai to pašu
saturu, kurš vēl jo projām ir ļoti svarīgs, parādītu citā gaismā.
Žurnālistika ir serviss, kuram būtu jādarbojas sabiedrības
interesēs, lai informētu pēc iespējas lielāku sabiedrības daļu un ne, lai
ietekmētu sabiedrības izvēles vai iegūtu varu pār to. Žurnālistikas metodes ir
galvenie principi, lai lasītu pasauli. Saskarsmē ar žurnālistiku mēs saprotam
kā lietas strādā un ietekmē mūs, veido pamatu zināšanām politikā, zinātnē un
daudz kur citur.
Sākot ar 19.gadsimtu ziņas, kādas tās pazīstam tagad,
izveidojās kā sistēma, kas apstiprina pasauli, kas ir mums apkārt. Estētiskā
žurnālistika nenorobežojas no jēdziena pētnieciskā žurnālistika, ņemot vērā, ka
objektivitāte nav izmērāma funkcija. Pētnieciskā žurnālistika dodas uz notikuma
vietu, iegūst visu nepieciešamo informāciju, apkopoto un publicē to pārējiem.
Parastā žurnālistika vairāk veido apgalvojumus nekā pārbauda
hipotēzes. Paši reportieri izlemj, ko viņi vēlas pētīt un kādu argumentu
atbalstīt. Viņi selektīvi veic pētījumu un atlasa tikai to informāciju, kas
atbalsta viņu viedokli.
Pēdējos divdesmit gados mediju kompānijas ir samazinājušas
resursus, kuri ir paredzēti pētnieciskajai žurnālistikai. Viņi piedāvā vairāk
multimedialitāti, kas ir gan foto, video un skaņas ieraksti, raksti, lai
auditorijai būtu plašāka izvēle. Šobrīd produkti, ko mediji rada ir ļoti
fragmentāri un veidoti no daudziem dažādiem avoti, kas nozīmē, ka patiesi īsta
un uzticama avota nav.
Vilem Flusser. Towards a Philosophy of
Photography
Šī grāmata ir balstīta uz hipotēzi, ka divi pamata
pagrieziena punkti var tikt novēroti cilvēka kultūrā no tā rašanās brīža.
Pirmā, apmēram otrā gadu tūkstoša vidū pirms mūsu ēras, var likt zem virsraksta
„izgudroja lineāro rakstību” un otrs, ko mēs šobrīd izbaudām ir „izgudro
tehnisko attēlu”.
Pats nozīmīgākais attēliem ir tā virsma. Īpašā spēja
abstraktēt virsmas ārpus laika un telpas, projektēt tās kosmosā un tad atpakaļ,
sauc par iztēli. Fotogrāfijas nav norādošs simbolu komplekss, bet gan
neskaidru, netiešu simbolu kopums, kas atvēl vietu iztēlei.
Kad attēli tiek atkodēti, tad ir jāņem vērā maģiskā daba.
Fotogrāfijas izšķir pasauli un cilvēkus. Cilvēki eksistē un pasaule tiem nav
uzreiz pieejama, tādēļ ar fotogrāfiju palīdzību tā kļūst saprotama.
Fotogrāfijām vajadzētu būt kā kartēm, bet tagad tās ir kā ekrāns. Tā vietā, lai
attēli pārstāvētu pasauli, tie kļūst par ekrāniem. Cilvēki cenšas tos atkodēt,
nevis projicēt tās. Šobrīd tehniskās bildes ir procesā, lai pārveidotu to, ko uzskatām
par realitāti. Tās pārveido šo realitāti par globālu fotogrāfijas scenāriju.
Tiklīdz cilvēks nav spējīgs atkodēt attēlu, viņi kļūst kā funkcija paša
attēlam, kas nozīmē, ka iztēle pārvēršas par halucinācijām.
Kas tas jau ir pagātnē noticis, kad otrajā gadu tūkstotī
pirms mūsu ēras, kad atsvešināšanās no saviem attēliem sasniedza kritisko
punktu. Cilvēki centās atcerēties oriģinālo skatu pirms attēla. Viņi noņēma
pikseļus no attēliem un tā vietā izveidoja līnijas, tādējādi izveidojot lineāro
rakstību.
Tehniskais attēls ir attēls, kurš ir iegūts izmantojot
dažādus aparātus. Aparāti paši kā tādi ir kam ir piemēroti zinātniskie teksti.
Tad jau tehnoloģiskais attēls atšķiras no parasta attēla. Ar fotogrāfiju
palīdzību ir iespējams iemūžināt subjekta emocijas, bet ar tehniskā attēls
neizveido koncepciju. Te veidojas tas globālās fotogrāfijas scenārijs, jo
cilvēks neatceras, kas tajā mirklī ir noticies, bet gan pats izveido savu
stāstu par konkrēto attēlu un notikumu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru